Ni har väl inte missat Margit?




image512

Hjältinna. Margit Rapp är en av åtta som nominerats av TV 3 och Aftonbladet
till en svensk hjälte. I söndags deltog hon i en stor gala från Stockholm.

Nu har lokala hjälparbetaren Margit Rapp, 77, blivit rikskändis.
- Vilken otrolig kvinna, säger legendariske Abbaprofilen Björn Ulveaus.

Ulveaus ingår i juryn för TV 3:s och Aftonbladets "Svenska hjältar".

Han har redan tagit ut Margit som en av åtta hjältar i landet och hon
fanns med i söndagens direktsända gala i TV, som leds av Marc Levengood.

- Jag är så imponerad av henne och hennes hjälparbete, konstaterar
Björn Ulveaus i ett TV-inslag på nätet.

I snart 20 år har Margit Rapp och maken Erik ägnat sig åt att
hjälpa behövande i Lettland.

Om en knapp månad gör de sin 83:e hjälpsändningsresa
till staden Rezekne.
Då blir det julklappsutdelning.

- Jag vill hjälpa andra människor så länge jag orkar.
Och behovet av hjälp är hur stort som helst i Lettland, säger hon.


Tidigare har Margit varit en lokal kändis.

Men nu har hon blivit rikskändis.


I måndags presenterades hon i TV 3 och tidigare fick hon besök i
förrådet på Norra järnvägsgatan av ingen mindre än Lill-Babs,
som kom för att tala om att Margit blivit en av landets hjältar.

- Jag blev så rörd att jag började gråta, säger Margit.

- Lill-Babs är ju en så trevlig person.

Margit både gillar och ogillar uppståndelsen kring hennes
person som sker just nu.


- Häromdagen ringde telefonen i ett kör. Jag fick ladda mobilen flera gånger.

- Och så har jag ju chattat med folk som vill fråga mig saker.


- Och i dag har jag pratat med självaste Bert Karlsson.
Men han erbjöd mig inte att spela in en skiva, skrattar Margit,
som nu gör sig redo för att vara med i hjältegalan i Stockholm på söndag kväll.

- Det ska förstås bli spännande. Jag tar folkdräkten på mig,
det känns tryggast, säger Margit.

Man blir stolt och rörd att det finns människor som Margit här i Falun!


Kommentarer
Postat av: Dum-Per

Go Margit goooo margit....*sjunger*...Maaaargit on the dancefloor.....go margit...go maaaargit

2007-12-17 @ 18:27:32
URL: http://dumper.blogg.se

Ett litet livstecken här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0