Idag blir det Fårahedepaj!

Fåraherdepaj  
En god och smidig paj med köttfärs och potatismos.
Jag brukar krydda till den med lite grillkrydda.
En rätt för både stora och små. Gärna färska kryddor



Fåraherdepaj med fetaost

1 kg kokt mjölig potatis

25 g smör

Muskotnöt , salt och vitpeppar efter smak

(går lika bra nästan med pulvermos)
Ca 1 dl mjölk

1 äggula

500 gram köttfärs

1 gul lök

200 gram fetaost

Stekmargarin

1 - 1,5 dl köttbuljong

Salt och svartpeppar

Salvia, basilika, oregano efter behag.

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°

Mosa den kokta potatisen med mjölk, smör

och kryddor= vanlig mos + 1 ägg!

Vispa moset fluffigt med elvisp och blanda

i äggulan

Anpassa vätskan för lagom konsistens

Bryn köttfärsen och den hackade löken i lite

smör

Salta och peppra och tillsätt ev örtkryddorna

Tillsätt buljongen

Smörj en ugnsform och varva köttfärsröran

med smulad fetaost

Bred ut moset över alltsammans

Gratinera i mitten av ugnen i 10-15 min

Eller egentligen ta vad ni har hemma det gör jag!!!
Men viktigast är
Köttfärsröran lök, vitlök oregano, basilika
Toppa med tomat plus riven ost överst.
Jag spritsar mosen runt kanterna på formen
(före innan jag lägger i röran mitt i)




Bon Apetit Mon Ami


Kommentarer
Postat av: Stina

Nu blev ja hungrii!



Ett litet citat:

[Sam hangs up the phone]

Max: Another confused census taker?

Sam: Actually, it was the Commissioner with another idiotic and baffling assignment.

Max: Does it involve wanton destruction?

Sam: We can only hope.



=D

2008-09-28 @ 15:52:39
Postat av: Alina

haha:D ofcourse seddu! ;)

2008-09-28 @ 16:58:50
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Men du!!!! Ett sånt perfekt recept!!!!!

Måste pröva det nån dag i veckan.....verkar passa även denna häxan ;D

Kram på dig

Margaretha

2008-09-28 @ 17:48:23
URL: http://catfriend.blogg.se/

Ett litet livstecken här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0