Vänner är något man vårdar och blir vårdad av.....

Till mina vänner, ni vet vilka ni är



I livet träffar man en hel massa bekanta, man babblar om ditt och datt...

Men av flera hundra bekanta, skapas ett fåtal riktiga vänner....

De är de riktiga vännerna som finns där när man behöver dem bäst,
när livet är hårt, jobbigt, kaos, sorgsligt..osv..

Vad vore livet utan vänner?????
Tomt och innehållslöst eller hur!!!





Det finns en blomma vit som snö,

kan ej vissna, kan ej dö.

dess namn känner du nog igen

trofast vänskap heter den.



Från Tigers lilla skuttbok 

"En riktig vän... 

...är en vän som öppnar sin dörr för dig mitt i natten" 


"Vänner kommer i första hand 

-Jag har hittat saker och ting i Skogen, sa Tiger stolt.
Jag har hittat en puh, en nasse och en i-or..." 


Vänner är som stjärnor. 

Man kan inte alltid se dom, men dom finns alltid där. 


En vän är som en behå 

ett gott stöd 

håller en uppe när så behövs 

och svår att finna




Engelska: FRIEND
Tyska: FREUND
Spanska: AMIGO/AMIGA
Portugisiska: AMIGO/AMIGA
Italienska: AMICO/AMICA
Franska:AMI/AMIE
Latin: AMICUS/AMICA
Isländska: VINUR
Norska: VENN
Danska: VEN
Finska: YSTÄVÄ
Holländska: VRIEND
Klassisk grekiska: FILOS/FILE
Sanskrit: SAKHI
Ryska: DRUG/PODRUGA
Polska: PRZYJACIEL/PRZYJACIÓLKA
Tjeckiska: PRÍTEL
Serbokroatiska: PRIJATELJ/PRIJATELJICA
Litauiska: DRAUGAS/DRAUGA
Fornkyrkslaviska: DROUGU/DROUGA
Gotiska: FRIJONDS
Iriska: CARA










Och till sist


"Älska mig mest när jag förtjänar det minst för då behöver jag det bäst".

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Jo, det är så fint att ha riktiga vänner som också finns där när man behöver dem.

Och vilken så fin liten dikt och rader om vänskap.

Kul det att här få veta vad vänskap heter på olika språk.

Toppen !

Kram

Ps. så mysigt det du berättade hos mig.

2008-09-16 @ 13:45:17
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Ett litet livstecken här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0