Vad är sorg???

*jäsp* Tidig morgon i Dalom *jäsp*

Min namne här i bloggvärlden väckte min hjärna
här i arla morgontimmen ;-)

Så här ser jag på sorg, när jag tänker på
min morfar


I den stora sorgens famn
finns små ögonblick av skratt.
Så som stjärnor tittar fram
ut ur evighetens natt
och i solens första strålar,
flyger svalorna mot skyn
för att binda sköra trådar, tvinna trådar
till en tross
mellan oss..
så vi når varandra

i den hårda tidens brus
finns de skrik som ingen hör
allt försvinner i ett sus
som när vinden sakta dör
alla tårarna har torkat
till kristaller på min kind
jag har ropat allt jag orkat
allt jag orkat efter dig ..........





Eller hur förklarar man vart någon tagit vägen till ett barn, tonåring, sörjande osv...


En sjukhus präst från hmmm Nacka tror jag fick frågan från en 14 årig tjej...
Svaret var så lysande, inte i religös mening men..

Hon började berätta en saga om ett litet foster som mådde så bra där inne
i sin trygga varma värld i mammans mage



Utanför magen förberedde alla för den lilla bäbisen som skulle komma!
De köpte kläder, väntade och väntade, såg verkligen fram emot
när barnet skulle komma

Så en dag kom barnet....................osv

I nästa värld som det lilla fostret skulle besöka var till dem som
hon/han saknade och de väntade...

Morfar, mormor, en kompis osv osv......
Så när det var dags så var det ingen farlig plats....

Ja ni förstår behöver inte förklara mer!

"Mycket som är svårt eller som man inte kan prata om"

Kommentarer
Postat av: Catti

Har också hört det där prästsnacket om att de döda skulle längta efter andra döda skäktingar osv. Men jag köper det inte. Har haft sjukdom på nära håll och kan inte förstå meningen med att en människa ska plågas i åratal för att till sist förlora kampen. Nu var det iofs för ett barn som "din" präst skulle förklara, men i alla fall.

Môrakramen på dig

2009-02-19 @ 06:14:07
URL: http://lakritsfantomen.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Mycket fin sång av av Ted Gärdestad, och han har skrivit och sjungit så mycket fint.

Trist att han lämnade denna världen så ung.

Ja, sorg kan upplevas och te sig så olika hos olika människor.

Och vi alla har nog någon eller några som vi saknar mycket.

Ja, det kan vara svårt att förklara för ett litet barn eller tonåring vart någon tagit vägen som lämnat oss.

Och det du skrev är så fint.

Ha det så gott

Kramar

2009-02-19 @ 14:54:22
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Ett litet livstecken här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad tycker du?

Trackback
RSS 2.0